بَیانِ عَیان

گفتارهایی عاقلانه و عارفانه!

بَیانِ عَیان

گفتارهایی عاقلانه و عارفانه!
بَیانِ عَیان
بیان عیان، رسانه ای در حوزه علوم انسانی و در شاخه عرفان و دین است. مردم و جوانان امروز، خواهان تغذیه عقل و جان هستند تا در سایه سار این هوای پاک، جان هایشان را از غبارهای زمانه پاک سازند. عقل آنان را باید با برهان و جانشان را باید با عرفان سیراب کرد نه با خرافه و گزافه.
بیاییم با یکدیگر، محترمانه، صادقانه و در جهت کاهش معضلات گفتگو کنیم. این تنها راه ممکن برای زیست انسانی است. بیاییم باور کنیم افرادی که مثل ما فکر نمی کنند، الزاماً دشمن حقیقت نیستند. بیاییم باور کنیم که حقیقت الزاماً در چنگان و چنگال ما! نیست.

【حسین مازوجی-کارشناسی ارشد تصوف و عرفان اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم، طلبه سطح 1 حوزه علمیه قم】

طبقه بندی موضوعی

پیوندها

تفطّن به دیوان و دَدان آدمی

دوشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۴۷ ب.ظ


تفطّن به دیوان و دَدان آدمی(1)

حجت‌الاسلام ابوحامدمحمدغزالی طوسی علیه الرحمه در کتاب «کیمیای سعادت» مطلبی را در خصوص جنبه‌های مختلف باطنی انسان می‌فرمایند، که لب لباب آن در پی می‌آید:

یک. شناخت «خود»

ـ هیچ‌کس به تو از خودت، نزدیک‌تر نیست. تو نزدیک‌ترین و آگاه‌ترین کسی هستی که به خودت علم داری و زوایای پنهان و ضمایر مخفی‌ات را می‌دانی.  
ـ اگر توانایی شناخت خود را نداشته باشی، چگونه توانایی شناخت دیگری(خدا) را داری؟

ـ شناختن خود، آن نیست که خوراک خود یا وسیله دفع و رفعِ گرسنگی و شهوت خود را بشناسی؛ بلکه شناختن منزلگاه نخست و سرانجام توست؛ شناختن آن است که من را به چه جهت در این هستی آورده‌اند و سعادت و شقاوت من در چیست؟

دو. صفات درونی آدمی:


الف) صفت سُتوران و بهایم(حیوانات چهارپا):
 خوردن و پرداختن به شکم؛ گُشنی کردن(جفت‌گیری) و پرداختن به فَرْج(عورتین) که صفت شِرَّه از آن‌ها صادر می‌شود؛ یعنی میل زیاد به خوردن و جماع کردن.

ب) صفت دَدان و درندگان(خوی سَبُعی و درندگی)
انسان مانندِ سگان و گرگان و شیران، با خلق درمی‌آویزد و با ایشان در هم می‌پیچد و چالش ایجاد می‌کند.

ج) صفت دیوان و شیاطین
 منشأ صفاتی چون، مکر، شرّانداختن، حیله، تَلبیس، مغالطه و تخلیط


د) صفت فرشتگان: مشاهده جمال حضرت خداوندی

منشأ صفاتی مانند علم، مَحبّت، صلاح و صلاحیت، و دوری گزیدن از صفات پیشین.



غزالی علیه الرحمه، سپس تحلیلی در رابطه صفات آدمی می فرماید که اساس آن به شرح زیر است:

ـ در صف فرشتگان بودن؛ یعنی سعی کردن بر اینکه سه صفت حیوانی نخست، بر آدمی سوار نشوند؛ بلکه آدمی بر آن‌ها سوار و مسلط باشد؛ و آن‌ها را در موقع مناسب به کار ببندد؛ و آن را هم عقل و عشق تعیین می‌کند؛ یعنی همان صفت فرشتگان.

ـ اگر انسان، خدمتگزار صفات حیوانی باشد، نصیبش از دین، دین ظاهری و قِشری است و اگر آن صفات، خدمتگزار آدمی باشند، نصیب انسان، لُبِّ دین است.

ـ باید با نور عقل ـ که انوار فرشتگان است ـ تَلبیس و مکر شیطان(2) را از بین بُرد؛ تا وی رسواشده، و هیچ فتنه برجای نماند؛ چنانکه از پیامبر گرامی صلوات‌الله‌علیه و آله نقل‌شده که فرمود: «من هم شیطان دارم؛ اما تحت کنترل من است».


(1) برخی دوستان ممکن است انتقادی درباره بکار بردن واژگان نامأنوسی چون تفطّن، دیو و دَد و به کاربردن جملات ثقیل داشته باشند؛ اما باید گفت که دانستن این واژه‌ها و مرورشان برای هر فارسی‌زبان لازم است؛ حتّی اگر خود واژه‌ها عربی باشند. متأسفانه سطح واژگانی ما ایرانی‌ها روز بروز در حال کم شدن است و این به دلیل کمبود مطالعه در کشور عزیزمان ایران است. یکی از منابع مهم جهت نوشتن و سخنرانی فصیحانه و بلیغانه، آثار منظوم و منثور جلال‌الدین بلخی(مولوی) علیه‌الرحمه است که در آینده، شرح لُب لباب ایشان ـ که حاصل زحمات صاحب تفسیر حسینی(مواهب علیه)؛ ملاحسین واعظ کاشفی است ـ در کتابنما قرار خواهد گرفت.

(2) شیطان در برخی متون عرفانی؛ کاملاً متفاوت از دیگر دیدگاه های کلامی تعریف شده است؛ که باید با دقت علمی و فهم صحیح، آن را هضم و فهم کرد. عرفا به دلیل نگاه توحیدی به هستی، نظر متکلّمان در رابطه با شیطان را نمی پذیرند و تعاریف بسیار متفاوتی از شیطان و نقش او در هستی ارائه می دهند که درک آن، حرکت کردن بر لبه تیغ تیز است و حتماً باید تحت نظر استاد علمی باشد.

جهت ارائه انتقادها و پیشنهادها، به آدرس زیر در تلگرام پیام دهید: 
Hgesler@

کتابنما؛ پویش ارائه محتوای کتاب‌ها در قالب متن، صوت و نما
بیان عیان 
بیان های عارفانه و عاقلانه 
https://t.me/joinchat/AAAAAESGl8IaMsFjs0vwZw

پایگاه غزالی: http://www.ghazali.org/site-fa/index.html

نظرات  (۷)

۲۷ دی ۹۵ ، ۱۳:۲۲ بالای آسمان
سکوت می کنم
۲۸ دی ۹۵ ، ۰۰:۱۲ علیرضا رحیمی
ممنون از زحمتی که می کشید...
جالب بود....
معنای تفطن در عنوانتون برام روشن نشد...
پاسخ:
دریافتن، دانستن : دهخدا
۲۸ دی ۹۵ ، ۱۹:۳۷ مارال رئیسی
سلام.وبلاگ جدید ساختم لطف میکنید اگر به ما سر بزنید ممنون 
/http://defaemoqadasm.mihanblog.com
پاسخ:
سلام..
با سلام و تشکر
عالیه
پاسخ:
سلام...
۲۹ دی ۹۵ ، ۱۴:۳۶ خادم امام زمان عج الله
 یـا شـیـعـیـان امـام زمـان را یـاری رسـانـیـم ...

اگر باران نیاید؛نماز باران میخوانیم، همه با هم در مکان مشخصی جمع میشویم و ملتمسانه از خداوند متعال میخواهیم که باران رحمتش را نازل فرماید تا گریبان خشکسالی و قحطی و مشکلاتش نشویم
اما الان مدتهاست که دلها گریبان خشکسالی شده و بدون امام زمانمان سر میکنیم اما عجبا! نه نماز حاجتی ..نه نماز بارانی.. نه نماز استغاثه ای... نه گله ای ..نه ماتمی.. نه بهانه ای... انگار نه انگار که ..... با ادامه مطلب پذیرای حضور ارزشمندتان هستیم
۲۹ دی ۹۵ ، ۱۴:۳۷ خادم امام زمان عج الله
ما حاضر نیستیم خودمان را اصلاح بکنیم
اگر خودمان را اصلاح بکنیم به تدریج همه ی بشر اصلاح می شوند.
"آیت الله بهجت"

با سلام و صلوات خدا قوت .ان شاالله تصمیم بر آن است که طرح چله ترک گناه را جدی و پایدار اغاز کنیم . تا کلاس درسی باشد برای حقیر العاصی و باعنایت مولا از منتظرانش بیاموزم. لطفا در اجرای این طرح مهدوی و جنبش عظیم زمینه سازی ظهور یاریمان فرمایید. و بالله التوفیق
پاسخ:
سلام. موفق باشید
۲۹ دی ۹۵ ، ۱۴:۳۸ خادم امام زمان عج الله
با سلام و صلوات خداقوت همسنگر بزرگوار به امید خدا و عنایات مولا اولین گام طرح خودسازی آغاز میشود. در خدمتیم و منتظر حضور ارزشمندتان هستیم جزاکم الله خیرا



چله ترک گناه دروغ

زمان آغاز چله : از اول بهمن ماه تا دهم اسفند
(40 روز ترک بزرگترین گناه زبان)
(40 روز تمرین)
لطفا جهت مشارکت و همراهی با طرح معنوی و مهدوی خودسازی با ذکر مقدس "یا مهدی عج" اعلام آمادگی فرمایید. بسم الله ...

81 آیه و حدیث درباره دروغ و دروغگویی بخوانید
پاسخ:
سلام...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">