بَیانِ عَیان

گفتارهای عاقلانه و عارفانه!

بَیانِ عَیان

گفتارهای عاقلانه و عارفانه!
بَیانِ   عَیان
بیان عیان، رسانه ای در حوزه علوم انسانی و در شاخه عرفان و دین است. مردم و جوانان امروز، خواهان تغذیه عقل و جان هستند تا در سایه سار این هوای پاک، جان هایشان را از غبارهای زمانه پاک سازند. عقل آنان را باید با برهان و جانشان را باید با عرفان سیراب کرد نه با خرافه و گزافه.
بیاییم با یکدیگر، محترمانه، صادقانه و در جهت کاهش معضلات، گفتگو کنیم. این تنها راه ممکن برای زیست انسانی است. بیاییم باور کنیم، افرادی که مثل ما فکر نمی کنند، الزاماً دشمن حقیقت نیستند. بیاییم باور کنیم، حقیقت الزاماً در چنگال! ما نیست.

[بیان عیان]

برای آگاهی از بروزرسانی [بیان عیان] لطفا ایمیل خود را در این قسمت وارد کرده و پنجره باز شده را تایید کنید. سپس ایمیل ارسال شده را باز کرده و لینک ارسال را بفشارید

Delivered by FeedBurner

پیوندهای مفید برای علاقمندان

کشش و جوشش خاندان رسالت

جمعه, ۹ شهریور ۱۳۹۷، ۰۳:۵۴ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت رسول صلّی الله علیه و آله: «یا علیّ! خلق اللهُ النّاسَ من أشجار شتّى، و خلقنى و أنت من شجرةٍ واحدةٍ، أنا أصلُها و أنت فرعُها، فطوبى لعبدٍ تمسّک بأصلها و أکل من فرعها» (1)

یا علی! خداوند مردم را از خاستگاه های مختلف (تعبیر به درخت) آفرید اما من و تو را از یک خاستگاه آفرید. من اصلم و تو فرع! خوش باد بنده ای که به اصل دست یازد و از فرع بهره جوید. 

ولایت معنوی امام علی علیه السّلام، منبع علم و حکمت و رمز استمرار برکت وحی برای مردم است. جایگاه علمی و معرفتی خاندان اهل بیت علیهم السّلام، علی رغم همه دشمنی ها و محدودیت ها، مورد اذعان عقلای تاریخ قرار گرفته است. 

از حسن تدبیر، عدالت و صلابت علی علیه السّلام در برابر مُترَفان(2) مفسد گرفته، تا حسن سیاست امام حسن علیه السّلام در برابر تزویر معاویه، از امر به معروف و نهی از منکر امام حسین علیه السّلام در زمانه ظهور بدعت ها گرفته تا روشنگری های نرم امام سجاد علیه السّلام، از علم و حکمت باقرین علیهماالسّلام گرفته تا برکت و اخلاق امام کاظم علیه السّلام، از کوچ سیاسی اجتماعی مبارک امام رضا علیه السّلام گرفته تا سخاوت و جود و هدایت طلبی امام جواد و هادی علیهماالسّلام در عصر اختناق، از ایستادگی و مظلومیت امام حسن عسکری علیه السّلام در حصار نظامی گرفته تا فیوضات معنوی امام عصر عجّ الله تعالی و فرجه الشّریف در عصر غیبت صغری و کبری، همه و همه استمرار شیوه و سیره نبوی است. 

امام علی علیه السّلام در نهج البلاغة می فرمایند:

«اهل بیت علیهم‌السلام، جایگاه اسرار خداوندى، پناهگاه فرمان الهى، مخزن علم خدا، مرجع احکام اسلامى، نگهبان کتابهاى آسمانى و کوههاى همیشه استوار دین خدایند. خدا به وسیله اهل بیت، پشت خمیده دین را راست نمود، و لرزش و اضطراب آن را از میان برداشت، برابر فاسدانى که تخم گناه افشاندند، و با آب غرور و فریب آبیارى کردند، و محصول آن را که جز عذاب و بدبختى نبود برداشتند... شما مردم به وسیله ما، از تاریکی هاى جهالت نجات یافته و هدایت شدید، و به کمک ما، به اوج ترقى رسیدید، وصبح سعادت شما، با نور ما درخشید» (3).


پی نوشت ها:

(1) «بحار الانوار»، ج 9، ص 334 / «کشف الغمّة»/«مناقب خوارزمى»/«امالى» طوسی، ص338. 

(2) معجم الإشتقاقی الموصل لألفاظ القرآن الکریم، تالیف محمد حسن حسن جبل: مترف (ثروتمندانِ مست شهوت) به معنای کسی است که در شهوات و لذت های دنیا، فربه و چاق شده است و به نوعی، مانع از اجرای سیاست های عدالت طلبانه می شود و جامعه را به سوی ویژه خواری سوق می دهد (المتنعّم المتوسّع فی ملاذّ الدنیا و شهواتها). 

این واژه 5 بار در قرآن کریم آمده است: 

یک) وَإِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِکَ قَرْیةً أَمَرْنَا مُتْرَفِیهَا فَفَسَقُوا فِیهَا فَحَقَّ عَلَیهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِیرًا (الإسراء/16)

و هنگامی که بخواهیم شهر و دیاری را هلاک کنیم، نخست اوامر خود را برای «مترفین» (و ثروتمندان مست شهوت) آنجا، بیان می‌داریم، سپس هنگامی که به مخالفت برخاستند و استحقاق مجازات یافتند، آنها را به شدت درهم می‌کوبیم.

دو) حَتَّى إِذَا أَخَذْنَا مُتْرَفِیهِمْ بِالْعَذَابِ إِذَا هُمْ یجْأَرُونَ(المؤمنون/64)

تا زمانی که متنعمان مغرور آنها را در چنگال عذاب گرفتار سازیم؛ در این هنگام، ناله‌های دردناک و استغاثه‌آمیز سرمی‌دهند!

سه) وَمَا أَرْسَلْنَا فِی قَرْیةٍ مِنْ نَذِیرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُمْ بِهِ کَافِرُونَ(سبأ/34)

و ما در هیچ شهر و دیاری پیامبری بیم‌دهنده نفرستادیم مگر اینکه مترفین آنها (که مست ناز و نعمت بودند) گفتند: «ما به آنچه فرستاده شده‌اید کافریم!».

  وَکَذَلِکَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ فِی قَرْیةٍ مِنْ نَذِیرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَى أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَى آثَارِهِمْ مُقْتَدُونَ(الزخرف/23)

چهار) و این‌گونه در هیچ شهر و دیاری پیش از تو پیامبر انذارکننده‌ای نفرستادیم مگر اینکه ثروتمندان مست و مغرور آن گفتند: «ما پدران خود را بر آئینی یافتیم و به آثار آنان اقتدا می‌کنیم.»

پنج) إِنَّهُمْ کَانُوا قَبْلَ ذَلِکَ مُتْرَفِینَ(الواقعة/45)

آنها پیش از این (در عالم دنیا) مست و مغرور نعمت بودند. 

(3) نهج البلاغة، ترجمه محمد دشتی رحمة الله علیه

نظر شما چیه؟!  (۱)

۱۲ شهریور ۹۷ ، ۲۲:۵۵ سیّد محمّد جعاوله
سلام
احسنت
پاسخ مدیر وبگاه:
سلام . ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">