بَیانِ عَیان

گفتارهای عاقلانه و عارفانه!

بَیانِ عَیان

گفتارهای عاقلانه و عارفانه!
بَیانِ   عَیان
بیان عیان، رسانه ای در حوزه علوم انسانی و در شاخه عرفان و دین است. مردم و جوانان امروز، خواهان تغذیه عقل و جان هستند تا در سایه سار این هوای پاک، جان هایشان را از غبارهای زمانه پاک سازند. عقل آنان را باید با برهان و جانشان را باید با عرفان سیراب کرد نه با خرافه و گزافه.
بیاییم با یکدیگر، محترمانه، صادقانه و در جهت کاهش معضلات، گفتگو کنیم. این تنها راه ممکن برای زیست انسانی است. بیاییم باور کنیم، افرادی که مثل ما فکر نمی کنند، الزاماً دشمن حقیقت نیستند. بیاییم باور کنیم، حقیقت الزاماً در چنگال! ما نیست.

[بیان عیان]

برای آگاهی از بروزرسانی [بیان عیان] لطفا ایمیل خود را در این قسمت وارد کرده و پنجره باز شده را تایید کنید. سپس ایمیل ارسال شده را باز کرده و لینک ارسال را بفشارید

Delivered by FeedBurner

پیوندهای مفید برای علاقمندان

آفات عالمان دین

دوشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۵۹ ب.ظ


عالمان دین، همْ می توانند منشاءِ صلاح و سَداد مسلمانان باشند و هم مایه سقوط و هلاکت ایشان. امام علی علیه السّلام در حدیثی می فرمایند که دو گروه، کمر مرا شکستند: «یکی عالمان بی عمل و فاسد، و دیگری جاهلان مقدّس نما» (1). در کتاب شریف و گرانقدر «مصباح الشّریعة» (2) که خصوصاً در بین عرفان پژوهان، منسوب به امام صادق علیه السّلام است، ده ویژگی منفی برای علما ذکر شده است که در پی می آید:


1ـ طمع: که به آنچه دارد و به آنچه از راه مشروع به دست می‏آید قناعت نکرده، و به مال و عنوان و ملک دیگران طمع بورزد.

2ـ بخل: که راضی نشود دیگران، از مال و علم و عنوان و مقام ظاهری و معنوی او استفاده کنند.

3ـ ریا: که علم و عبادت و محاسن اعمال و محامد صفات خود را بخواهد به دیگران نشان داده، و نیت او آلوده باشد.

4ـ عصبیت: در آراء و عقاید و افکار و اعمال خود، صفا و حریت و حقیقت و روحانیت را کنار گذاشته، و روی خیالات موهوم و وابستگی‏های ظاهری و انتساب عرفی و اسم و شهرت و علایق دیگر، خود را محدود و مقید کرده، و از روش مخصوص و افکار و اعمال معینی طرفداری کند.

5ـ حب مدح: که هدف او در همه رفتار و گفتار و کردار، بزرگداشت خود و عنوان و اسم و رسم پیدا کردن باشد.

6ـ وارد شدن و بحث از مسائلی که فهمیدن حقیقت آن مسائل، برای او محال باشد، لاجرم نتیجه‏ای جز انحراف فکری نداشته باشد، مانند بحث از جزئیات و خصوصیات عالم آخرت، یا مقامات معنوی که هنوز از آن مراحل اطلاعی ندارد.

7ـ تکلف در سخن گفتن و یا نوشتن: که عادت به تزیین کلام و عبارت پردازی و قافیه سازی و مجاز گویی پیدا کرده، و توجه او از حقیقت و معنی منحرف گشته، و به ظواهر بپردازد.

8ـ حیاء نداشتن: در مقابل حرکات ناشایست و اعمال زشت و کارهای نامشروع و نامناسب که کاملا بی‏پروا و بی‏باک باشد، و هیچ گونه آداب و ظواهر احکام و برنامه دینی و اخلاقی را رعایت نکند.

9ـ افتخار: روی عناوین و جهات دنیوی و امور مادی افتخار و مباهات نمودن، و خود را به دیگران امتیاز دادن و بالا بردن.

10ـ سستی کردن در مقام عمل: که به دانسته خود عمل نکند، و از علم خود نتیجه و ثمر عملی نگیرد، و روش و کردار او بر خلاف علم او باشد.

حضرت عیسی علیه السّلام فرمودند: «شقی‏ترین و بدترین مردم آن کسی باشد که در میان مردم با علم و فضل شهرت پیدا کرده، ولی در مقام عمل مقصر و سست و مجهول باشد».

 

(1) إحیاء علوم الدّین، ج1، ص52 / المراد من منیة المرید، ص 91
(2) مصباح الشّریعة، ترجمه جناب آقای مصطفوی



نظر شما چیه؟!  (۴)

۲۳ مرداد ۹۷ ، ۱۰:۰۷ علی صدیقی پاشاکی
بسیار دقیق و عالی
پاسخ مدیر وبگاه:
خواهش می کنم!
۲۴ مرداد ۹۷ ، ۰۰:۰۵ سیّد محمّد جعاوله
پست پرمعنایی بود.
پاسخ مدیر وبگاه:
سلام سید. ممنون
۲۴ مرداد ۹۷ ، ۲۱:۴۰ مهدی سلمانی ماهینی
تشکر 
مطلب خوبی بود
پاسخ مدیر وبگاه:
سلام. خواهش می کنم ممنون
سلام بر حسین آقا
یکی از مطالب شما را با اجازه و با نام مستعار "حسین عیانی زاده" و ایمیل خودتون برای خبرگزاری الف و بخش تعاملی فرستادم
https://www.alef.ir/note.html
به شدت توصیه می کنم مطالب ارزشمند خودتون رو بعد انتشار چند ساعت بعدش در این لینک ثبت کنید
التماس دعا
پاسخ مدیر وبگاه:
سلام. ممنون از لطف شما. زحمت کشیدید :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">